Home > TAB Algemeen knop IBAN_BIC

Single Euro Payment Area (SEPA)

Europa is op weg naar een gezamenlijke betaalmarkt waar iedereen op dezelfde manier gaat betalen: de Single Euro Payments Area (SEPA). Hierdoor vinden er belangrijke wijzigingen plaats. Uw rekeningnummer (IBAN) wordt aangepast en er komen een nieuw systeem en nieuwe regels voor het maken van betaal- en incasso-opdrachten. Vanaf 1 februari 2014 dient iedereen, zowel bedrijven als consumenten, gebruik te maken van deze nieuwe betaalwijze.

Let op! Tot 1 februari 2014 kunt u ook nog gebruik blijven maken van bestaande binnenlandse betaalsysteem met CLIEOP03-bestanden.

 

SEPA in SnelStart stap voor stap

Om op een goede manier gebruik te kunnen maken van SEPA dient u een aantal stappen te ondernemen:

Europees incassocontract bij uw bank

Voordat u bevoegd bent om gebruik te maken van Europese Incasso dient u bij uw bank een Europees Incasso contract af te sluiten. Dit dient u te doen voor elke rekening waarmee u wilt incasseren. U ontvangt van uw bank dan een Incassant ID. Voor meer informatie neemt u contact op met uw bank.

Let op! Het Incassant ID dient u in te vullen bij het instellen van Bankieren.

 

Omzetten rekeningnummer naar IBAN en BIC

Om gebruik te kunnen maken van SEPA krijgt iedereen - uzelf, maar ook uw relaties - een aangepast rekeningnummer. Per rekeningnummer krijgt u een IBAN- en een BIC-code. Deze kunt u handmatig invoeren bij uw eigen gegevens en relaties. In SnelStart is echter de IBAN/BIC MultiChecker opgenomen. Hiermee exporteert u eenvoudig uw rekeningnummers en importeert u de bijbehorende IBAN- en BIC-codes. Meer informatie hierover vindt u op de FAQ-pagina voor de IBAN/BIC MultiChecker.

 

IBAN- en BIC-code toevoegen aan uw factuur

Als u gebruik maakt van SnelStart Nota en factureert vanuit SnelStart, dan dient u uw facturen te voorzien van uw IBAN- en BIC-code. Dit kunt u in orde maken via Onderhoud, Verkoopsjablonen.

 

Aanpassen machtigingsformulier Europese incasso

Als u SnelStart al gebruikte voor het maken van incasso-opdrachten, dan zijn alle machtigingen van uw huidige debiteuren automatisch omgezet naar een doorlopende incassomachtiging. Dit is automatisch gebeurd op het moment dat u uw administratie voor het eerste opende in versie 11. Voor nieuwe machtigingen zult u gebruik moeten maken van het nieuwe machtigingsformulier. Deze kunt u zelf ontwerpen of bestellen.

 

Handig! Meer informatie over SEPA vindt u op de website van uw bank of op www.betaalvereniging.nl.