Home > Communicatieproblemen bij elektronische aangifte

Communicatieproblemen bij elektronische BTW-aangifte

Let op! Om vanuit SnelStart te kunnen communiceren met de belastingdienst en KPN moeten onderstaande poorten open staan.
 Wanneer u een router gebruikt dienen deze poorten op de router opengezet te worden.

. 389:  LDAP (Directoryserver KPN) ldap://directory.kpn.nl -> voor ontvangen van berichten van Diginotar
.  25 of 587:  SMTP smtp.bapi.belastingdienst.nl -> voor versturen van berichten vanuit SnelStart
. 10 en 143:  IMAP en POP server mail.bapi.belastingdienst.nl -> voor ontvangen van berichten van belastingdienst

Verbinding met belastingdienst testen

Wanneer er bij de Elektronische BTW-aangifte of ICL/ICP-aangifte communicatieproblemen zijn bij het e-mailverkeer met de belastingdienst kunt u onderstaande test uitvoeren.
Deze test gebeurt buiten SnelStart om.

Krijgt u in telnet een dergelijke melding, dan moet er vanuit SnelStart ook een verbinding te maken zijn.
Connectieproblemen moeten dan worden gezocht in bijvoorbeeld een verkeerde username of wachtwoord binnen SnelStart.

In dit geval zit het probleem niet binnen SnelStart. Mogelijke oorzaken zijn dan het gebruik van beveiligingstools die de verbinding tegenhouden, zoals een firewall, proxy server of een router.
Als dit probleem optreedt is het raadzaam om de beheerder of een netwerkspecialist te raadplegen.

Verbinding met KPN

Bij de aanvraag van een certificaat bij KPN worden er automatisch twee e-mails (digitale requests) naar KPN verstuurd over poort 25 (of 587) en poort 389. Als deze e-mails niet worden verstuurd is uw aanvraag niet volledig en wordt deze niet in behandeling genomen.

U kunt de poorten met Telnet testen (zoals hierboven beschreven).