Home > Communicatieproblemen bij elektronische aangifte
Let
op! Om vanuit SnelStart te kunnen
communiceren met de belastingdienst en KPN moeten onderstaande poorten
open staan.
Wanneer u een router gebruikt dienen deze poorten op de router opengezet
te worden.
. 389: LDAP (Directoryserver KPN) ldap://directory.kpn.nl
-> voor ontvangen van berichten van Diginotar
.
25 of 587: SMTP smtp.bapi.belastingdienst.nl -> voor
versturen van berichten vanuit SnelStart
. 10 en 143: IMAP en POP server mail.bapi.belastingdienst.nl ->
voor ontvangen van berichten van belastingdienst
Wanneer er bij de Elektronische BTW-aangifte
of ICL/ICP-aangifte communicatieproblemen zijn bij het e-mailverkeer met
de belastingdienst kunt u onderstaande test uitvoeren.
Deze test gebeurt buiten SnelStart om.
Controleer eerst in SnelStart welke poort
er gebruikt wordt voor verkeer naar de belastingdienst.
U kunt dit vinden bij Programma, Btw-aangifte
onder de knop Elektronische aangifte instellingen bij Poort
voor mailverkeer. Dit is
poort 25 óf poort 587.
Nu kunt u SnelStart sluiten of minimaliseren.
In Windows klik u linksonderin op Start en vervolgens op Uitvoeren.
Bij Openen:
vult u n.a.v. de gebruikte poort één van onderstaande commando's in:
telnet smtp.bapi.belastingdienst.nl 25
telnet smtp.bapi.belastingdienst.nl
587
Klik hierna op OK.
Indien op deze manier een verbinding tot stand kan worden gebracht, dan meldt de mailserver zich met een tekstregel in telnet. Voorbeelden van een dergelijke tekstregel zijn:
220 smtp.abc.nl SMTP/smap Ready
220 smtp.xyz.nl ESMTP Service Ready
Krijgt u in telnet een dergelijke
melding, dan moet er vanuit SnelStart ook een verbinding te maken zijn.
Connectieproblemen moeten dan worden gezocht in bijvoorbeeld een verkeerde
username of wachtwoord binnen SnelStart.
Als er in telnet een foutmelding Verbinding mislukt of Connection not authorized verschijnt, dan is er een probleem om vanaf de PC te communiceren met de server van de Belastingdienst.
In dit geval zit het probleem
niet binnen SnelStart. Mogelijke oorzaken zijn dan het gebruik van beveiligingstools
die de verbinding tegenhouden, zoals een firewall, proxy server of een
router.
Als dit probleem optreedt is het raadzaam om de beheerder of een netwerkspecialist
te raadplegen.
Bij de aanvraag van een certificaat bij KPN worden er automatisch twee e-mails (digitale requests) naar KPN verstuurd over poort 25 (of 587) en poort 389. Als deze e-mails niet worden verstuurd is uw aanvraag niet volledig en wordt deze niet in behandeling genomen.
U kunt de poorten met Telnet testen (zoals hierboven beschreven).