Home > Beginbalans handmatig boeken
Bij het starten van een boekhouding dient
u de beginbalans handmatig in te voeren.
U kunt dit natuurlijk ook door uw boekhouder laten doen.
Werkt u al in SnelStart, dan kan SnelStart bij de jaarafsluiting de beginbalans
automatisch maken, zie Beginbalans
boeking na jaarafsluiting.
Controleer of de openstaande facturen van vorige boekjaren zijn ingeboekt;
Controleer of het juiste boekjaar ingesteld is;
Let op! Bij het wijzigen van het boekjaar of de beginmaand dient het venster Boekhouden gesloten te zijn.
Bekijk het standaard Rekeningschema van SnelStart; indien nodig kunt u extra grootboekrekeningen toevoegen.
Bij het starten van een boekhouding dient
u de beginsaldo's van uw kas, bank en/of giro te boeken in het dagboek
Balans.
Ook vult u uw leningen en de openstaande
posten van uw klanten en leveranciers in op de beginbalans.
Wanneer het bedrijf reeds langere tijd bestaat gaat u aan de hand van de eindbalans van het vorige boekjaar (die u eventueel van de accountant/boekhouder heeft ontvangen) al uw tegoed en schuld invoeren. Het resultaat uit Winst en Verlies kan als eigen vermogen op de beginbalans worden overgenomen. Vergeet niet om posten als afschrijvingen en voorzieningen op te voeren zodat uw boekhouding een reëel beeld geeft van de financiële status van het bedrijf. Juist op dit punt is een goed accountantsadvies heel waardevol.
Het boekhoudvenster met een beginbalans
Om het
boekhoudvenster te openen klikt u op de knop of kiest
u Programma, Boekhouden.
U opent eerst in de mappenlijst het dagboek Tussenrekening
Balans en klikt daar op de knop
Nieuwe boeking.
Daarna vult u rechts daarvan onder de knoppen de gegevens voor de hoofdboeking in.
Bij de Boekingsdatum vult u de begindatum van het boekjaar in.
Het veld Boekstuk wordt bij beginbalans meestal niet ingevoerd.
Bij Omschrijving zet u bijvoorbeeld 'Beginbalans' of 'Openingsbalans' met het jaartal .
Nadat de hoofdboeking is ingevoerd voert u de tegenboeking in het onderste gedeelte van het boekhoudvenster in.
Tip! Om er zeker van te zijn dat saldo's debiteuren en crediteuren aansluit bij het vorige boekjaar, kiest u bij Overzicht, Klanten / Leveranciers de optie Openstaande verkoop- / inkoopfacturen tot datum 31-12 van het vorige boekjaar. Het totaalsaldo dient overeen te komen met het saldo dat als beginsaldo voor het nieuwe boekjaar wordt gebruikt.
Bij Grootboekrekening selecteert u de grootboekrekening waarop de post moet worden geboekt.
In de kolom Tegoed vult u het tegoed in en bij Schuld noteert u de schuld.
Nadat u alle tegoed en schuld heeft ingevoerd dient het Saldo van de boeking nul te zijn. Is dit niet het geval dan kan het zijn dat er een bedrag onjuist is ingevoerd of dat er nog posten ontbreken omdat het een voorlopige balans is en nog niet alle eindsaldo's bekend zijn. Een eventueel saldo blijft als verschil op de rekening Tussenrekening balans staan. Wanneer de balans compleet is staat het saldo op 0.
U kunt de boeking opslaan met de knop Opslaan.
Gebruikers die halverwege een boekjaar de boekhouding met SnelStart gaan voeren, zullen in hun 'oude' administratie de BTW-aangifte gedaan hebben.
Om te voorkomen dat de reeds aangegeven BTW binnen SnelStart nogmaals wordt verwerkt, adviseren wij als boekingsdatum voor de beginbalans de laatste dag van uw 'oude' administratie aan te houden.
Draai de kolommenbalans uit binnen uw 'oude' administratie en voer in SnelStart alle posten in op de beginbalans, inclusief de V&W rekeningen.
Na het inbrengen van de beginbalans berekent
u de BTW tot en met deze datum via Programma, Btw-aangifte.
Deze is alleen bestemd voor de interne verwerking zodat de eerstvolgende
BTW-aangifte goed zal verlopen.
Verwante onderwerpen