Home > Termijnfacturen maken


Verwerken van Termijnfacturen binnen SnelStart (voorbeeld)

Werkt u met grote projecten waarbij op afgesproken tijden termijnfacturen gestuurd worden, dan kunt u dat op onderstaande manier in Snelstart verwerken.

U heeft hier minimaal SnelStart Nota 3 en SnelStart Boek 1 voor nodig. Vanaf SnelStart Boek 3 kunt u de grootboekrekeningen rubriceren voor een duidelijker overzicht op de balans.

De administratie geschikt maken om termijnfacturen te verwerken

In de administratie dienen twee grootboekrekeningen, twee artikelomzetgroepen en twee artikelen aangemaakt te worden.
Deze uitleg betreft een voorbeeld. Voor uw eigen administratie bepaald u natuurlijk zelf de nummers en omschrijvingen van de grootboekrekeningen, omzetgroepen en artikelen.

Grootboekrekening aanmaken

Let op! Verstuurd u ook termijnfacturen naar buitenlandse klanten, maak dan ook voor deze klanten een grootboekrekening aan. Gebruik de functie 80 voor landen binnen de EU en 81 voor landen buiten de EU.

Artikelomzetgroep aanmaken

Let op! Verstuurd u ook termijnfacturen naar buitenlandse klanten, voer dan ook de gegevens in het kader Omzet/Inkoop buitenland in. Vul hier de rekeningen in welke u heeft aangemaakt met de functie 80 of 81.

Artikel aanmaken

Nu kunt u een termijnfactuur maken.

Termijnfactuur maken

U gaat nu een termijnfactuur maken, velden van de orderregels die niet genoemd worden hoeft u niet in te vullen:

Orderregels termijnfactuur

Periodebalans bekijken

Nadat de twee termijnfacturen van € 75.000,00 zijn gemaakt zal op de Periodebalans op de rekening 8080 een waarde staan van € 150.000,00.  

De Periodebalans na de facturering van twee termijnen

Eindafrekening maken

Nadat het totale werk is uitgevoerd, maakt u de eindafrekening, velden van de orderregels die niet genoemd worden hoeft u niet in te vullen:

Eindafrekening

Kolommenbalans na de eindafrekening

De kolommenbalans zal nadat het totale werk is afgerekend geen saldo meer aangeven op de grootboekrekening termijnbedragen. De reden dat u op de kolommenbalans geen debet en credit bedragen ziet staan wordt veroorzaakt door de wijze waarop het SnelStart factureerprogramma de boekingen verzorgd. Bij facturering van de termijnen worden deze credit geboekt en bij verrekening worden de bedragen negatief credit geboekt. Per saldo dus € 0,00 ziet u dit weergegeven.

De Periodebalans na de eindafrekening