Home > Inleiding en voorbereiding Bankieren
Met de module SnelStart Banieren kunt u incasso- en betaalopdrachten klaarzetten voor binnenlands betalingsverkeer en elektronische bankafschriften inlezen in SnelStart.
Vanaf
SnelStart Boek 2
kunt u in een handomdraai alle openstaande facturen automatisch klaarzetten
als betalings- of incassobestand.
De ingelezen elektronische afschriften kunnen automatisch worden doorgeboekt.
SnelStart werkt samen met de meeste zakelijke PC-telebankierprogramma's en zakelijke internetbankierprogramma's.
Het PC-telebankierpakket installeert u op uw PC; een PC-bankpakket kan voor communicatie met uw bank gebruik maken van internet of van een modemverbinding;
Bij internetbankieren wordt gewerkt met een programma op internet
en wordt via internet met de bank gecommuniceerd.
Nog niet alle zakelijke internetbankierprogramma bieden alle mogelijkheden:
U verkrijgt een bankcontract door bij uw bank een (tele- of internet-)bankierprogramma aan te vragen voor de betreffende zakelijke (spaar)rekeningen. Indien u wilt incasseren heeft u ook een overeenkomst met Equens nodig.
Let op! SnelStart is (nog) niet te gebruiken voor uw buitenlandse betalingsverkeer.
Voordat u daadwerkelijk in SnelStart kunt bankieren dient u een aantal instellingen vast te leggen.
Tip! Klik op de link voor uitleg of om het betreffende kader te tonen / te verbergen.
Open
het bankierenvenster met de knop Bankieren of met de menu-optie
Programma, Bankieren.
Wanneer u nog geen rekening hebt ingevoerd komt u automatisch in het
kader Nieuwe rekening. Hebt u al wel
een rekening ingevoerd, open dit kader dan met de knop onderin
de selectielijst links in het bankierenvenster.
Klik op de knop Nieuwe rekening invoeren (die voor uw bank staat); hierdoor wordt het kader Rekening gegevens geopend waarin u uw rekeninggegevens kunt invoeren.
Voer de gegevens bij Rekening, Bank en Verwerking in.
De velden bij Communicatie voert SnelStart in. In principe hoeft u deze niet te wijzigen.
Let op! Wijzigt u de gegevens toch dan heeft dat consequenties voor het inlezen van de afschriften en het verwerken van de betalingen en incasso's, zie Oplossen communicatieproblemen.
Sla de gegevens op met de knop Opslaan.
Zodra u de gegevens opslaat wordt in de selectielijst een rekeningmap
voor deze rekening gemaakt met de erbij behorende submappen voor betalingen,
incasso's en/of afschriften.
Het is handig als u uw relaties, klanten of leveranciers invoert voordat u gaat bankieren:
hebt u de zelfstandige module van SnelStart Banieren, dan doet u dat bij Onderhoud, Relaties;
hebt u SnelStart Boek 2 of hoger, dan heeft u twee aparte onderhoudsmenu's voor uw relaties: Onderhoud, Klanten en Onderhoud, Leveranciers.
Let
op! Standaard zijn er in SnelStart
voldoende grootboekrekeningen aangemaakt om te kunnen bankieren.
Hebt u meer rekeningen nodig, let er dan op dat u de juiste
rekeningfuncties gebruikt.
Bankieren gebruikt een aantal eigen rekeningfuncties.
Rekeningfunctie 102 wordt gebruikt voor betalingskorting;
Rekeningfunctie 110 is voor de tussenrekening betalingen;
Rekeningfunctie 111 voor onbekende betalingen.
Verwante onderwerpen