Voor het maken of terugzetten van een back-up kunt u de stappen op uw scherm volgen.
U kunt SnelStart back-ups altijd gebruiken,
ook back-ups van een oudere versie waarin andere bestandsindelingen
zijn gebruikt.
Back-ups van uw administraties die vanaf de versie 7 gemaakt zijn krijgen
de extensie .ssb.
Back-ups die gemaakt zijn met een oudere versie hebben de extensie
.sbk.
Voor het maken van back-ups kunt u
ook andere back-up programma's gebruiken, bijvoorbeeld het back-up
programma van Windows, zie hiervoor de Help van Windows.
Daarnaast zijn er vele andere programma's waarmee u back-ups kunt maken;
de keuze is aan u.
Let op! Is de back-up
gemaakt met een ander programma, dan dient u de back-up ook via dat programma
weer terug te zetten.
Bijvoorbeeld:
als u via de verkenner uw administratie heeft gekopieerd (extensie is
.mdb), dan dient u de back-up
ook weer via de verkenner terug te plaatsen.
U kunt
de back-up dan niet via SnelStart, Administraties,
Back-up, Back-up terugzetten terugplaatsen, want daar wordt alleen
een .ssb-bestand herkend.
Maak regelmatig back-ups, zodat u altijd meerdere standen heeft om naar terug te keren wanneer het een keer echt mis gaat.
We geven hier een voorbeeld van een goed back-up schema. We gaan daarbij uit van meerdere back-up sets. Dit is van belang wanneer er ongemerkt een probleem in de administratie is 'geslopen'. Heeft u maar één back-up welke steeds wordt overschreven, dan is de kans zeer groot dat ook daar het probleem in zit. Het resultaat is dat u geen goede back-up heeft en alsnog het werk over kunt doen.
Tip! Bewaar de back-ups op verschillende locatie's, bijvoorbeeld op het werk in de kluis (dag back-ups), thuis (week back-up) en bij een bank in de kluis (maand en halfjaarlijkse back-up). Schrijf op de back-up's welke back-up het betreft.
In onderstaand voorbeeld is uitgegaan van 7 kopiesets (dus bijvoorbeeld 7 aparte cd's of tape's).
4 kopiesets voor de back-up van maandag tot en met donderdag
1 kopieset voor de back-up op vrijdag
1 kopieset voor de maand back-up.
1 kopieset voor de halfjaarlijkse back-up
Tip! Om verwarring te voorkomen: verwijder (na het terugzetten en eventueel bijwerken van een back-up) de verouderde administratie van de computer. Een andere optie: hernoem deze door OUD voor de administratienaam te zetten: op deze wijze kunt u achteraf nog zaken controleren.
Verwante onderwerpen